Regelverk för tävling

Vad som gäller på tävlingar för föräldrar som är medföljande.

Grundprincipen måste vara att de resurser som vi lyckas dra ihop i första hand ska användas till tävlingsdeltagande för ungdomarna. Alla kostnader därutöver går som privata kostnader. Som alltid dyker det upp en del gränsdragningar som måste göras och det finns en del praxis på detta.

Så här har det i princip fungerat under tidigare år:

Normalt brukar följande tävlingar vara klubbtävlingar:

3st SUC-tävlingar (framför allt YU, ÄU och Jun)

1st DM

Racing SM (alla som fyller minst 13 samma år)

2st Regattor (Vår, Höst) (framför allt jun och seniorer samt ÄU som aspirerar på landslagsuppdrag)

Därutöver betalar vi alltid anmälningsavgifterna oavsett vilken tävling.

Kostnader vid tävlingar utanför klubbprogrammet behandlas från fall till fall. Ibland har tex maratonlandslagets kapten speciella önskemål om deltagande i andra tävlingar.

Det ska finnas ledare utsedda till en tävling klubben deltar i. De ska helst vara 2st om inte väldigt få deltagare. Annars bör man räkna ungefär 1 ledare/5 tävlande. Lite justering beroende på om det är många oerfarna med. Ledarna är ansvariga för planeringen och medföljande föräldrar hjälper och stöttar.

Alla tävlande betalar en egenavgift på 350kr för en helg. Ledarna åker med utan egen kostnad.

Ledarna har att fundera över vilka transportformer man ska använda beroende på hur många som ska med och väljer då att använda minibuss, bilar mm i olika kombinationer på ett sätt så att det blir så kostnadseffektivt som möjligt. Viktigt är att färdmedlen bestäms enbart på antalet tävlande+ledare så att inte kostnaderna ökar pga detta.

I mån av platser i klubbens färdmedel så kan dessa säljas billigt till föräldrar som vill följa med. Boende tillsammans med klubben ordnas, om platser finns bokade, till självkostnadspris. Maten är oftast inga problem rent kostnadsmässigt om vi kan laga själva. Maten på tävlingsplatsen är i första hand till för de aktiva, givetvis får medföljande ta del av maten om det finns så det räcker.

Om man väljer att Eskimå skall stå för alla kostnader, så kan de se ut så här. Men faktiska kostander får föräldrar stå för.

”Normala” kostnader som förekommer:

Kostnader för boendet 2x 200-300kr = 400-600kr (beror på om det är vandrarhem, golvboende eller hotell)

Kostnader för resa       300-400kr . För en tom plats har vi ofta tagit 200kr.

Kostnader för lunchmat        100kr

Kostnader för middagsmat 2×125 kr = 250 kr

Kostnader för hemrese mat 75 kr

Summa = 1275 kr

Totala kostnaden har ofta hamnat på ca 1000 – 1400kr lite beroende på avståndet till tävlingen. Detta kan jämföras med de 1200kr/tävlande som vi använder när vi kalkylerar.

Efter genomförd tävling redovisar ledarna förskott, utlägg mm som avser tävlingen och då även underlag för faktura till medföljande föräldrar till kassören.

För att undvika diskussioner och rättvisesynpunkter på fördelning av ledaruppdragen är det viktigt att detta är klart före säsongen. På tävlingsmötet i slutet alternativt i början av året bestäms detta så rättvist som möjligt, samtidigt som vi kommer överens om vilka tävlingar klubben ska åka på. Det är viktigt att alla deltar på detta möte för att bevaka sina önskemål om att följa med på tävlingar.

Seniorer och juniorer (alt även viss ÄU) som har en egen tävlingsplanering att ta hänsyn till har fått kostnader för egna tävlingsdeltaganden tänkta till ett belopp av 3500kr/år.

Landslagsuppdragens kostnader för den enskilde har vi alltid stått för fullt ut.

Avvikelserna från detta har varit Sprint SM – där ganska många extra har följt med.  Detta är dock något som framför allt har blivit så på senare år. Tidigare var det ett fåtal ledare och övriga åkte helt i egen regi.

Frågan är om det finns förutsättningar till att fortsätta på detta sätt – det är något vi måste ta ställning till i god tid innan säsongen. Här finns dock ett extra stort behov av ledare att fördela uppgifterna på.

Slutligen – kom ihåg att ställa upp mangrant på planeringsmötet vid årsskiftet för att förenkla detta.

MWh

Lars-Olov Svensson / Kassör  &  Anders Landenstad / Tävlingsansvarig

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *